Huurprijs

Die houden jij én wij graag laag!

De huurprijs. Leuker kunnen we het niet maken… Natuurlijk houden we je huurprijs zo laag mogelijk. Maar waar betaal je eigenlijk voor? Dat leggen we je graag uit.

1. Kale huur/ netto huur

De kale huur of netto huur betaal je voor je kamer of studio en de gemeenschappelijke ruimtes. De ruimte en ‘de stenen’ dus.

Hoe bepalen we je kale huurprijs?

De prijs hangt af van een aantal zaken. Onder meer:

  • De locatie;
  • De grootte van je kamer of studio;
  • De gedeelde ruimtes en voorzieningen.

We houden je huurprijs zo laag mogelijk. Maar we vinden het ook belangrijk dat je niet in een bouwval woont. Daar ben het waarschijnlijk wel mee eens. Dus zoeken we steeds de balans tussen een lage huurprijs én goed onderhoud.

Jaarlijkse huurverhoging

Elk jaar mogen we de kale huurprijs verhogen, zodat we bijvoorbeeld het onderhoud kunnen blijven betalen. De overheid bepaalt de maximale huurverhoging, ook gekeken naar de inflatie. Geen zorgen: we houden de huurverhoging elk jaar zo laag mogelijk. 

Wat is inflatie?

Inflatie is een stijging van de prijzen. Het gevolg van inflatie is dat je voor hetzelfde geld minder kunt kopen. Een mandje boodschappen bij de supermarkt zal daardoor duurder zijn dan eerder.Je geld wordt dus minder waard. 

Woon ik in een sociale huurwoning?

In de Woningwet staat dat alle woningcorporaties hun woningen moeten verdelen in 2 soorten:

  • sociaal bezit: de huur van deze woningen is bij toewijzing lager dan €737,14.
  • niet-sociaal bezit: de huur van deze woningen is bij toewijzing hoger dan €737,14. Hieronder valt ook ander bezit dan woningen. Zoals bedrijfspanden, garages en parkeerplaatsen. 

Of een woning valt onder sociaal bezit, wordt dus bepaald door de huurprijs. Voor niet-sociale huurwoningen en ander bezit mogen wij een hogere huurverhoging vragen dan voor sociale huurwoningen. 

Waarom verhogen wij de huur van sociale huurwoningen in 2020 met 2,6%?

Van de overheid mogen wij de huur verhogen met 5,1%. Dat doen wij niet. Wij vinden dat wonen voor iedereen betaalbaar moet blijven. En dat je een eerlijke prijs voor je huurwoning betaalt. Daarom vragen we niet de maximale huurverhoging. Dat hebben we ook afgesproken met de huurdersvertegenwoordiging en de gemeenten. Ook ligt het in lijn met het landelijke sociale huurakkoord. 

Woningen met een huurprijs die door de huurverhoging boven de €737,14 uitkomt, blijven woningen in sociaal bezit.

Waarom verhogen wij de huur van niet-sociale huurwoningen in 2020 met 3,6%?

De overheid wil dat we deze (duurdere) woningen en ander bezitverhuren tegen een prijs die past bij de markt. Zij vinden dat deze woningen een hogere prijsstijging moeten krijgen dan de sociale huurwoningen. De huur van deze woningen mogen we van de overheid met meer dan 5,1% verhogen. Dat doen wij niet. Deze woningen voorzien in een behoefte van een doelgroep voor wie het lastig is om een woning te kopen.

Waarom hebben garages, bergingen en parkeerplaatsen een huurverhoging van 3,6% en niet van 2,6%?

Onze belangrijkste taak is het verhuren van sociale woningen, niet van garages, bergingen of parkeerplaatsen. Daarom kiezen wij ervoor omde huur van een parkeerplaats, berging of garage meer te laten stijgen dan die van de sociale huurwoningen. Dus met 3,6%.

Heb ik recht op huurtoeslag? 

Je kunt huurtoeslag aanvragen als je ouder bent dan 18 jaar, en je huur minimaal € 232,65 en maximaal € 737,14 is. Je moet ook een zelfstandige woonruimte huren en je inkomen mag niet te hoog zijn. De regels voor huurtoeslag zijn in 2020 versoepeld, meer mensen hebben nu recht op huurtoeslag. Op www.belastingdienst.nl vind je meer informatie. 

Huurbevriezing

Huurbevriezing wil zeggen dat je huurverhoging per 1 juli 2020 niet doorgaat. De huur blijft dan hetzelfde. De regels hiervoor staan in het Sociaal Huurakkoord. Huurbevriezing moet je vóór 1 juli 2020 aanvragen. Of je in recht hebt op huurbevriezing, hangt af van het aantal mensen dat in je woning woont, je huur (moet minimaal €619,01 zijn) en je inkomen. 

Informatie en aanvragen

Kijk voor meer informatie over huurbevriezing op www.woonbedrijf.com of op de website van de Woonbond www.woonbond.nl.

Servicekosten

De jaarlijkse huurverhoging gaat alleen over de kale huur. Dat gaat om het gebruik van de woning. Bovenop de kale huur betaal je servicekosten. Bijvoorbeeld voor schoonmaak in je gebouw. Van de servicekosten krijg je elk jaar (meestal) voor 1 juli de afrekening. Hierop staan jouw servicekosten voor het komende jaar.

Overzicht totale huurprijs

Omdat het fijn is om te weten wat je totale huurprijs is, vind je de totale huurprijs terug in óf de brief over de huurverhoging óf in de brief over de afrekening servicekosten. De brief over de huurverhoging ontvang je altijd voor 1 mei. Krijg je de brief over de huurverhoging eerder dan je afrekening? Dan zie je je totale huurprijs op de afrekening servicekosten. Ontvang je de afrekening eerder dan de brief over de huurverhoging? Dan vind je je totale huurprijs in de brief over de huurverhoging.

Huurprijs bij Vestide

2. Servicekosten en huurprijs

Naast de kale huur betaal je servicekosten voor een aantal diensten. Bijvoorbeeld voor het wassen van de ramen, voor je internetverbinding en soms voor water, gas en energie.

Maandelijks betaal je een voorschot. Daarna berekenen we per kalenderjaar hoeveel kosten we echt hebben gemaakt. Hiervan krijg je elk jaar vóór 1 juli bericht van ons. Was je voorschot lager dan de gemaakte kosten? Dan betaal je het verschil alsnog aan ons. En als je meer hebt betaald, dan krijg je het verschil natuurlijk gewoon terug.

We maken ook meteen een berekening van je voorschot voor de servicekosten voor het komende jaar.

Meer info: Alles over servicekosten

All-in huurprijs voor gemeubileerde woonruimte

Voor een deel van de woonruimtes werken we met een all-in huurprijs. Dat zijn de gemeubileerde kamers en studio’s.

Het woord ‘all-in’ zegt het eigenlijk al: alles zit in deze huurprijs: de woning zelf, het onderhoud, gas, water en elektra, internet en televisie, de meubels en de huisraad. Je krijgt hiervan geen afrekening.

Er zijn twee uitzonderingen:

  1. Soms betaal je wel apart voor het gebruik van de wasmachines;
  2. Als jij een contract hebt zonder een vaste einddatum, krijg je wel elk jaar een afrekening van de servicekosten.