Huurprijs

Die houden jij én wij graag laag!

De huurprijs. Leuker kunnen we het niet maken… Natuurlijk houden we je huurprijs zo laag mogelijk. Maar waar betaal je eigenlijk voor? Dat leggen we je graag uit.

1. Kale huur/ netto huur

De kale huur of netto huur betaal je voor je kamer of studio en de gemeenschappelijke ruimtes. De ruimte en ‘de stenen’ dus.

Hoe bepalen we je kale huurprijs?

De prijs hangt af van een aantal zaken. Onder meer:

  • De locatie;
  • De grootte van je kamer of studio;
  • De gedeelde ruimtes en voorzieningen.

We houden je huurprijs zo laag mogelijk. Maar we vinden het ook belangrijk dat je niet in een bouwval woont. Daar ben het waarschijnlijk wel mee eens. Dus zoeken we steeds de balans tussen een lage huurprijs én goed onderhoud.

Jaarlijkse huurverhoging

Elk jaar mogen we de kale huurprijs verhogen, zodat we bijvoorbeeld het onderhoud kunnen blijven betalen. De overheid bepaalt de maximale huurverhoging. Geen zorgen: we houden de huurverhoging elk jaar zo laag mogelijk. 

In 2019 verhogen we de huur met 1,6%
Op 1 juli 2019 passen wij je huurprijs aan. De huren van onze woningen tot €720,42 verhogen we met 1,6%. Dat is precies de inflatie. In april heb je van ons hierover een brief gekregen.

Op woningen tot €720,42 kun je huurtoeslag aanvragen. Dit heet de huurtoeslaggrens.

1,6% huurverhoging
Wij vinden dat wonen voor iedereen betaalbaar moet blijven, dus ook voor jou! Daarom vragen we niet de maximale huurverhoging. Dat hebben we ook afgesproken met de huurdersvertegenwoordiging en de gemeenten. Ook ligt het in lijn met het landelijke sociale huurakkoord.

Wat is de huurverhoging volgend jaar (2020)?
Helaas, dat weten we nog niet. Wij bekijken de huurverhoging ieder jaar opnieuw.

Servicekosten
De jaarlijkse huurverhoging gaat alleen over de kale huur. Dat gaat om het gebruik van de woning. Bovenop de kale huur betaal je servicekosten. Bijvoorbeeld voor schoonmaak in je gebouw. Van de servicekosten krijg je elk jaar (meestal) voor 1 juli de afrekening. Hierop staan jouw servicekosten voor het komende jaar.

Overzicht totale huurprijs
Omdat het fijn is om te weten wat je totale huurprijs is, vind je de totale huurprijs terug in óf de brief over de huurverhoging óf in de brief over de afrekening servicekosten. De brief over de huurverhoging ontvang je altijd voor 1 mei.

Krijg je de brief over de huurverhoging eerder dan je afrekening? Dan zie je je totale huurprijs op de afrekening servicekosten. Ontvang je de afrekening eerder dan de brief over de huurverhoging? Dan vind je je totale huurprijs in de brief over de huurverhoging.

Huurprijs bij Vestide

2. Servicekosten en huurprijs

Naast de kale huur betaal je servicekosten voor een aantal diensten. Bijvoorbeeld voor het wassen van de ramen, voor je internetverbinding en soms voor water, gas en energie.

Maandelijks betaal je een voorschot. Daarna berekenen we per kalenderjaar hoeveel kosten we echt hebben gemaakt. Hiervan krijg je elk jaar vóór 1 juli bericht van ons. Was je voorschot lager dan de gemaakte kosten? Dan betaal je het verschil alsnog aan ons. En als je meer hebt betaald, dan krijg je het verschil natuurlijk gewoon terug.

We maken ook meteen een berekening van je voorschot voor de servicekosten voor het komende jaar.

Meer info: Alles over servicekosten

All-in huurprijs voor gemeubileerde woonruimte

Voor een deel van de woonruimtes werken we met een all-in huurprijs. Dat zijn de gemeubileerde kamers en studio’s.

Het woord ‘all-in’ zegt het eigenlijk al: alles zit in deze huurprijs: de woning zelf, het onderhoud, gas, water en elektra, internet en televisie, de meubels en de huisraad. Je krijgt hiervan geen afrekening.

Er zijn twee uitzonderingen:

  1. Soms betaal je wel apart voor het gebruik van de wasmachines;
  2. Als jij een contract hebt zonder een vaste einddatum, krijg je wel elk jaar een afrekening van de servicekosten.