Alle belangrijke informatie over wonen in Haven vind je in de FAQ op deze pagina. Heb je het online webinar over de woningen in Haven gemist? Of wil je het webinar terugkijken? Hier kijk je het webinar terug.
Haven: room to breathe, space to grow
735 studentenwoningen op de TU/e campus beschikbaar vanaf zomer 2024!
Bekijk alle informatie over de woningen
Vragen over de sleuteluitgifte
Omdat we het inchecken zo spoedig mogelijk willen laten verlopen willen we je vragen de eerste verhuurnota zelf al over te maken. Zo kunnen we al zoveel mogelijk voorbereiden voor je komst. (Alle gegevens om de betaling te kunnen doen kan je vinden in de e-mail met je huurovereenkomst) We verzoeken je de eerste verhuurnota over te maken op ons rekeningnummer: NL90INGB0003408435 t.n.v. Stichting Woonbedrijf SWS.Hhvl o.v.v. je klant- en contractnummer. Deze nummers vind je bovenaan bij je huurovereenkomst.
Cash betalingen zijn niet mogelijk. Je kan eventueel contant geld via GWK Travelex (ze hebben een vestiging op het station) aanbieden en dat zij je betaling overboeken.
Je haalt je sleutel op bij ons Vestide-kantoor, gelegen in het centrum van Eindhoven (Wal 2, Eindhoven).
Neem een ID kaart/paspoort of rijbewijs mee, zodat we je identiteit kunnen controleren. Ook is het fijn als je ter plekke bij je bankieren app kan, mochten we je betaling nog moeten controleren.
Ja, dat kan. Mail de naam en geboortedatum naar haven@vestide.nl. De gemachtigde dient een identiteitsbewijs mee te nemen bij het ophalen van de sleutel.
De studio’s en kamers krijgen één tag. Appartementen krijgen twee tags. Daarnaast kun je een digitale app downloaden. Dit is de reserve sleutel. Hier vind je de handleiding voor het installeren van de app.
Vragen over het huurcontract
In de eerste verhuurnota zie je 2 regels.
De eerste regel is de huur (incl. servicekosten) die je moet betalen. Op de tweede regel staat er een bedrag voor borg. Bij gemeubileerde eenheden betaal je €250 borg. Zie je dit niet staan, neem dan contact met ons op.
Om de berekening te maken hebben we een voorbeeld gemaakt:
Rent from 16-08-2024 till 30-09-2024 €1273,43
Deposit €250,00
Total: €1523,43
Je kijkt welke prijs er staat bij artikel 4.1 in je huurovereenkomst. Dit is het bedrag dat je iedere maand aan ons gaat betalen en dit is de huur + servicekosten. In ons voorbeeld is het bedrag €839,92.
In dit voorbeeld moet er een deel van augustus en de hele maand september betaald worden. Voor de maand september is het bedrag dus €839,92 (want dit is een hele maand). Voor augustus hoeft er maar betaald te worden van 16-8 t/m 31-8.
De berekening ziet er zo uit:
839,92: 31 dagen = €27,09 per dag
16 t/m 31 augustus zijn 16 dagen. Dus 16 x € 27,09 = € 433,44
€433,44 + € 839, 92 + €250 = € 1523,36
We sluiten een campuscontract af. Dat betekent dat je voor de tijd dat je voltijd studeert op de TUe campus kunt blijven wonen in je kamer/studio/appartement.
Je stuurt het hele bestand terug waarin je eerste verhuurnota en je huurovereenkomst zit. In dat bestand moet je de Nederlandse versie van de huurovereenkomst ondertekenen en je kan een formulier voor de gewenste betaalwijze invullen en ondertekenen. Je mag dit hele bestand weer aan ons terugsturen en dit mag in 1 bestand.
Als je een document voor huurgewenning hebt gekregen, dan moet je deze ook ondertekenen en aan ons terugsturen.
Als je een brief voor inwoning hebt gekregen, deze graag ondertekenen en aan ons terugsturen.
Stuur deze documenten het liefst in 1 e-mail.
Als je minderjarig bent dan is het de bedoeling dat je zelf een handtekening zet en dat je een ouder/verzorger ook een handtekening laat zetten. Als je gevraagd is meerdere documenten te ondertekenen, dan geldt dat voor alle documenten waar je een handtekening onder moet zetten. Je ouder/verzorger hoeft niet aanwezig te zijn bij het ophalen van je sleutel.
Vanaf dit moment ben je een officiële overeenkomst aangegaan en gelden de afspraken die we in de overeenkomst hebben opgenomen. Als je je woning wil opzeggen in Haven dan kan je dit via onze website doen, maar je hebt altijd een maand opzegtermijn. Daarnaast is het goed er rekening mee te houden dat vanaf het moment dat je de huurovereenkomst hebt getekend, je inschrijftijd gereset wordt en terug naar 0 dagen gaat. Je hebt hierdoor minder mogelijkheden om via Vestide een andere woning te vinden.
Bewoners van Haven huren de woonruimte met een campuscontract. Dat houdt in dat je geen vaste einddatum in je contract hebt staan. Je mag blijven wonen zolang je nog voltijd studeert of PhD/PDeng bent aan de TUe campus. Als je klaar bent met studeren of geen PhD/PDeng meer bent dan moet je de woning gaan verlaten.
Voor de tussenliggende periode kunnen wij geen oplossing bieden.
Vanaf het moment dat je de huurovereenkomst hebt getekend, wordt je inschrijftijd gereset en gaat deze terug naar 0 dagen. Je gaat wel meteen weer nieuwe inschrijftijd opbouwen, je hoeft daar niets voor te doen.
De borg bedraagt 250 euro. Als het huurcontract ter ondertekening wordt gestuurd, zit daar een verhuurfactuur bij, waarin ook de waarborgsom is verwerkt. Deze factuur moet betaald zijn voordat de sleutels worden uitgereikt (of het digitale slot wordt geopend). Dit kan ook per pin op de dag zelf worden betaald.
Als je al in Haven woont en er komt een woonruimte vrij, dan krijg je voorrang op andere studenten die van buiten Haven komen. Je kunt dan doorverhuizen van een kamer naar een studio of appartement, of van een studio naar een appartement. Hiervoor dien je te reageren op de advertentie op vestide.nl
Vragen over de huurprijs en servicekosten
We hebben van bewoners gehoord dat ze een brief hebben ontvangen van Brabant Water. Over deze brief hebben we verschillende vragen gekregen.
Wat staat er in de brief?
In de brief staat het verzoek om je aan te melden als klant van Brabant Water.
Welke actie moet ik ondernemen?
Op dit moment hoef je niets te doen. Je hoeft je niet aan te melden als klant bij Brabant Water. Wij zoeken dit verder uit en stemmen de juiste werkwijze af met Brabant Water. Je hoeft ook niet bang te zijn dat het water afgesloten wordt.
De huurprijs en maximale servicekosten vind je op de pagina's over de woningtypes. Bij groepswoningen, studio's, appartementen.
Vaste servicekosten
Lampenfonds
Glasfonds (breuk)
Rioolontstoppingsfonds
Stoffering (vloerbedekking, behang, posterlat, gordijnen)
Meubilering (community spaces / gedeelde ruimtes voor alle bewoners)
Onderhoud gedeelde ruimtes voor alle bewoners
Huurdersabonnement
SLA (parkmanagement) (kosten pro forma tarievenblad parkmanagementregeling)
Verrekenbare servicekosten
Elektriciteit gemeenschappelijke ruimte (torens)
Glasbewassing collectief (algemene binnenbeglazing torens)
Glasbewassing onbereikbaar glas collectief en individueel (kosten installatie WB)
Schoonmaak algemene ruimtes torens (gedeeld door alle bewoners behalve fietsenstalling)
Water individueel (eigen aansluiting studio en appartement) (meter Brabant Water)
Water gemeenschappelijke ruimte
Gemeentelijke verontreinigingsheffing
Mediadienst (dit is het internet/wifi)
Elektriciteit via bemetering
Spreek/luisterverbinding lift (torens)
Administratiekosten 5%
Voor de gemeubileerde eenheden komt er nog bij in de vaste servicekosten:
Meubilering voor de individuele ruimte
Witgoed (koelkast/vriezer + magnetron/oven) bij gemeubileerde studio’s en appartementen
Vragen over huurtoeslag en huurgewenning
Vragen over de woningtypen
In een appartement kun je alleen met iemand anders wonen.
Let er wel op dat tenminste één van jullie voltijd studeert of gaat studeren op de TU/e-campus of PhD’er of PDeng is (eerste huurder). De tweede bewoner moet een voltijdstudie in Nederland volgen. Voor PhD’er en PDeng geldt dat de tweede bewoner ook een wettelijke partner (een in Nederland erkent huwelijk of geregistreerd partnerschap wat ingeschreven is het BRP) mag zijn.
In het geval dat de eerste huurder verhuist en de tweede huurder niet een studie op de TU/e campus volgt, moet de tweede huurder ook het appartement verlaten. Overname van het contract is niet mogelijk door de tweede huurder indien de studie van de tweede huurder zich niet op de TU/e campus bevindt.
Nee, het is een open ruimte. Er is een gedeeltelijke afscheiding, maar de ruimte is niet volledig af te sluiten. De appartementen hebben een scheidingsmuur tussen de woonkamer en de slaapkamer. De appartementen zijn voorzien van een tweepersoonsbed.
Nee dat is niet toegestaan. Alleen de appartementen zijn voor 2 personen.
De keuken van de gemeenschappelijke ruimte heeft een elektrisch fornuis en een afzuigkap.
Keukens groepswoningen hoogbouw
Er is in de keuken een aansluiting voor het plaatsen van een vaatwasser.
Keukens groepswoningen laagbouw
Er is een inpandige trapkast met een aansluiting voor wasmachine en droger.
Afbeeldingen van de keukens:
Keuken in groepswoning met 8 personen (laagbouw, Terra)
Keuken in groepswoning met 6 personen (laagbouw, Terra)
Keuken in groepswoning met 6 personen
Keuken in groepswoning met 4 personen
De keuken bestaat voor de gemeubileerde studio's uit een elektrisch fornuis, een afzuigkap, een combimagnetron en een koelkast met vriesvak.
De ongemeubileerde studio's hebben een elektrisch fornuis en een afzuigkap.
Afbeeldingen van keukens in een studio:
Keuken in studio
Keuken in studio (met apparatuur)
De keuken bestaat voor de gemeubileerde appartementen uit een elektrisch fornuis, een afzuigkap, een magnetron en een koelkast met vriesvak.
De ongemeubileerde appartementen hebben een elektrisch fornuis en een afzuigkap.
Afbeeldingen van keukens in appartement:
Keuken in appartement
Keuken in appartement (met apparatuur)
De algemene woonkamer van een groepswoning is niet ingericht of voorzien van verlichting of aanvullende apparaten.
Ja, individuele kamers in groepshuizen hebben een apart slot dat alleen toegankelijk is voor de huurder van die specifieke kamer.
Ja, in de gemeubileerde accommodaties voorzien we de eerste huurders van een zogenaamd 'linnenpakket', dat bestaat uit:
Hoeslaken
Dekbedovertrek met kussensloop
Molton
Kussen
Dekbed
Houd rekening met het verhuizen van grote meubels met de grootte van de lift. In de liften zijn houten wandplaten aangebracht ter bescherming. Daardoor zijn de liften tijdelijk kleiner dan normaal. De afmetingen zijn: 2.18m (D), 2.09 (H), 94cm (W). De entree van de lift is 85 cm breed.
Alle woonruimtes (kamers, studio's en appartementen) worden geleverd met gordijnen.
Vragen over oplevering en verhuizing
Je kunt huurtoeslag aanvragen als je huur niet hoger is dan € 879,66 (prijspeil 2024). Er wordt ook gekeken naar je inkomen. Ben je tussen de 18 en 23 jaar? Dan mag je huur niet hoger zijn dan € 454,47.
LET OP: huurtoeslag is niet alleen op basis van de huurprijs. Je persoonlijke situatie speelt hier ook een rol in. Op www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/huurtoeslag/huurtoeslag vind je meer informatie. Je kunt hier ook een proefberekening maken.
Als je onder de 23 jaar bent, dan gelden er andere huurtoeslag grenzen dan wanneer je ouder dan 23 jaar bent. Om ervoor te zorgen dat de huurprijs passend is zodat het mogelijk is om huurtoeslag aan te vragen verlagen wij tijdelijk de kale huurprijs. Wanneer je 23 jaar wordt, passen we de huurprijs weer aan naar de normale huur. Je houdt dan nog steeds de mogelijkheid om huurtoeslag te ontvangen. Dit doen we alleen bij de studio’s.
We hanteren als peildatum 1 september 2024 om je leeftijd te bepalen hiervoor.
Vragen over inschrijven bij de gemeente
Voor meer informatie hierover kan je kijken op de website van de gemeente: https://www.eindhoven.nl/stad-en-wonen/verhuizen/verhuizen-binnen-of-naar-eindhoven
De straat van Haven heet Blauwe Loper, de postcode is 5612 TA.
Vragen over leefregels
Het is niet toegestaan om huisdieren te houden, tenzij daar schriftelijk toestemming voor is gegeven vanuit Vestide.
Vragen over de community app
Er is een Area of People-platform voor communicatie tussen de bewoners. Je kunt hier berichten naar elkaar sturen en een evenementenkalender maken.
De Area of People-app zal door de hele community binnen Haven worden gebruikt als een volledig functionerende applicatie voor de bewoners.
De Area of People-app wordt niet gebruikt als het belangrijkste contactkanaal voor bewoners; bestaande diensten zoals de Woonbedrijf-website, e-mail, telefoon, enzovoort blijven de belangrijkste communicatiekanalen om in contact te komen met Woonbedrijf / Vestide voor service- en/of reparatieverzoeken.
Vragen over internet en verwarming
Er is een internetaansluiting aanwezig in je eigen woonruimte.
Elke huurder krijgt hetzelfde pakket voor €17,28 per maand. Je kunt niet voor bijvoorbeeld alleen internet kiezen. Het pakket staat ook elk jaar op de servicekostenafrekening.
Er is vloerverwarming aanwezig. Verder is er een radiator (elektrische designradiator) in de badkamer. Voor energiekosten betaal je een maandelijks voorschot. Dit maakt onderdeel uit van de servicekosten die je maandelijks betaalt.
Vragen over was- en schoonmaakvoorzieningen
Er is geen aansluiting aanwezig voor een eigen wasmachine in de verschillende woningtypes. Je kan je was doen in de gezamenlijke wasmachines en drogers in Castor (eerste verdieping) en Pollux (begane grond). Dit tegen een kleine vergoeding van €3,- per wasbeurt.
In laagbouw Terra kunnen groepen een eigen wasmachine en droger plaatsen.
Alleen de gangen en grote gemeenschappelijke ruimtes worden schoongehouden; jouw eigen woonruimte niet.
Vragen over parkeren
Fietsen kunnen worden gestald in de gemeenschappelijke fietsenkelders. De fietsenrekken zijn niet genummerd.
In de fietsenstalling is er alleen ruimte om je fiets te stallen, scooters kunnen daar niet geparkeerd worden. Er zijn een aantal punten waar je een elektrische fiets kunt opladen. Het stroomverbruik hiervoor loopt via een aparte meter. Hoe dit afgerekend moet worden is nog niet geregeld.
Er is geen parkeergarage voor auto's. Auto's moeten buiten geparkeerd worden in de daarvoor bestemde parkeervakken op de TU/e campus. Dat is betaald parkeren dat je via de TU/e moet aanvragen. Hier lees je meer over parkeren op de TU/e campus.
Ontdek Haven
Haven omvat 735 studentenwoningen, studio’s en appartementen verdeeld over de torens Castor en Pollux en laagbouw Terra. In ieder gebouw vind je verschillende gemeenschappelijke ruimtes die toegankelijk zijn voor alle bewoners. Verder zijn er regelmatig community events om je buren te leren kennen. De commissies binnen Haven organiseren en regelen zelf van alles wat bij community living komt kijken. Vanaf de start van het project werkt Vestide in co-creatie samen met studenten.
Op de hoogte blijven van dit project en de verhuurprocedure? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
Heb je nog vragen over Haven?
Stel jouw vraag via onderstaand contactformulier, dan komen wij zo snel mogelijk bij je terug. Als onderwerp selecteer je ‘Haven’.